Fru justitia.

 

Det händer mycket inom det rättsliga området. Flödet av nyheter och avgöranden är stort men här tar vi upp några som både är intressanta och aktuella utifrån ett fastighetsperspektiv. 

Västra Götalandsregionen, Fastighet, Stöd och Service (FFSS) ingick 2015 ett entreprenadavtal med NCC Sverige AB där NCC i egenskap av generalentreprenör åtog sig att utföra en tillbyggnad av Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus vid Östra sjukhuset i Göteborg. NCC anlitade i sin tur en underentreprenör för att utföra elinstallationer i entreprenaden. Entreprenaden var en utförandeentreprenad i samverkan och ersättningsformen var löpande räkning enligt självkostnadsprincipen i AB 04 kap. 6 §§ 9 och 10. FFSS gjorde gällande att underentreprenören hade debiterat överpriser för materialinköp i entreprenaden. Och tvisten mellan FFSS och NCC hanterades av Göteborgs tingsrätt.

 

I samband med det begärde FFSS att få del av underentreprenörens ekonomisystem samt att få ut viss dokumentation. Det hovrätten nu har prövat är om beställaren har rätt att få del av denna information hos NCC:s underentreprenör.

Hovrätten konstaterade först att det i sig är möjligt för NCC och dess underentreprenör att, som i AFC.61, ge tredje part (beställaren FFSS) rätt till insyn hos underentreprenören.

Eftersom parterna var oense om vad den rätt till insyn som regleras i AFC.61 i underentreprenadavtalet innebär har även denna fråga prövats av hovrätten.

Hovrätten slog fast att bestämmelsen inte är helt tydlig men den ska tolkas som att beställaren har rätt till en långtgående insyn och granskning. Beställaren gavs därför rätt till fullt tillträde till ekonomisystemet såvitt avser all fakturering och alla underentreprenörens materialkostnader i Entreprenaden. Det omfattade en rätt att på plats hos entreprenören gå in i ekonomisystemet, även i de delar som inte rörde entreprenaden, för att kunna granska om kostnader bokförts någon annanstans eller på något annat sätt.

Även om ordalydelsen inte uttryckligen anger att FFSS har rätt att få ut vissa angivna handlingar från Bergendahls måste syftet med bestämmelsen vara att beställaren vid behov ska kunna granska samtliga handlingar som har betydelse för fastställandet av nettokostnaderna i Entreprenaden.

Hovrätten anser också att bestämmelsen i AFC.61, även om det inte uttryckligen anges, även får anses ge FFSS en rätt att ta del av dokumentation och avtal kopplade till entreprenaden.

Hovrätten för västra Sveriges dom den 21 november 2025 i mål T 8058-24.

 

”Problematiken med dolda rabatter eller bonussystem är en känd problematik i byggbranschen. Domen är därför principiellt viktig eftersom den ger en beställare i en entreprenad en omfattande insyn i ekonomisystem och dokumentation hos anlitade underentreprenörer. Det ger beställare en ökad rätt att kontrollera prissättningen och även i förlängningen ökade möjligheter att komma till rätta med oegentligheter i de olika entreprenörsleden i byggprojekt. Samtidigt visar domen också på att det är viktigt hur avtalsvillkor om exempelvis åtkomst till ekonomisystem formuleras för att undvika tvister om vad för underlag som beställaren egentligen ska få tillgång till och på vilket sätt. ”

Claes Rainer, seniorjurist, Svefa Juridik

Behöver du hjälp eller rådgivning i fastighetsjuridiska frågor?

Kontakta oss.

Vill du veta mer om våra juridiska tjänster?

 

 

Fler nyheter

Fru justitia.

Utbildning | 2025-10-27

10 december - Praktisk hyresjuridik

Läs mer Läs mer
datorer och jobb.

Video | 2025-11-27

Svefa Webbinarium: Fastighetsägarens ansvar - Vad innebär det?

Läs mer Läs mer
Förstoringsglas över tagentbord.

Video | 2025-11-27

Svefa Webbinarium: Trygga leverantörsrelationer - från avtal till revision

Läs mer Läs mer